Starsza "młodzież" na bank pamięta, jak w niedzielę po wieczorynce każdy chciał wypić gumisiowy sok i chciał być super-gumisiem. Ale jakoś mało kto chciał być małym ogrem Toudim, który mimo swoich wielu zalet nie był nigdy traktowany poważnie. Tymczasem....
....Tymczasem dorośliśmy (z wyjątkami), a sam Toudi wyrósł na kawał zielonego chłopa, wyjechał do Polski na Śląsk na stypendium ufundowane omyłkowo przez Księciunia Ightorna, gdzie poznał w końcu przepis na gumisiowy sok - nie od dziś wiadomo, iż polscy chemicy są najlepsi na świecie. Soki, kompoty oraz nalewki to nasza narodowa specjalność. Po raz kolejny okazało się, że południe Polski cechuje fantazja i pozytywne zakręcenie, a Toudi zaskarbił sobie przyjaźń miejscowych. Jaki z tego morał....nie pijcie za dużo gumisiowego soku, bo będziecie pisać takie wstępy jak ten. Nie byłoby jednak tematu, gdyby nie....tytułowy TOUDI - jeden z niewielu (jak nie jedyny) prawdziwie patriotyczny tłusty jednoślad, skonstruowany w Polsce i zrobiony w Polsce!
TOUDI pochodzi z manufaktury Bikes-with-benefis z Knurowa, której właściwcielem jest Adrian Badura - trzydziestolatek z bogatym doświadczeniem w branży projektującej maszyny i urządzenia, a przy okazji chory na cyklozę....jak zdecydowana większość z Nas. :) :).
Jednym z marzeń Adriana, było zaprojektowanie własnej ramy rowerowej. Nie poszedł on jednak na łatwiznę i zamiast zamówić ją np. w Mielcu postanowił wyprodukować ją sam. Zadanie też nie proste, dlatego do współpracy namówił znanego rodzimego "framebuilder'a" - Romana Pyrkosza z Omen Racing (http://omenracing.com/), spod którego dłuta zostało wydzierganych już parę naprawdę udanych projektów Enduro i MTB. Taka fuzja doświadczenia i marzeń dała życie tłustemu projektowi o wdzięcznej nazwie TOUDI.
Dlaczego akurat tłuścioch a nie np. elektryczna hulajnoga MTB dla białego kołnierzyka? Zacytuję samego bossa Bikeswithbenefits: "Jedną z moich pasji są podróże. To podczas wyjazdów pierwszy raz poznałem Faty. Następnie doszły pierwsze testowe jazdy na grubaskach. No i tak zakochałem się w Fatach i postawiłem na ten typ ramy. Poprzedni rok (2017) to była praca nad designem, obliczeniami, szukaniem dostawców aluminium itd. [...] W dniu, w którym powstała marka Bikeswithbenefits postawiłem sobie jeden cel: żeby można było przejechać się tym rowerem na każdym kontynencie bez względu na warunki. Stąd motto, którego używam: "different places, one pleasure"
Zatem LEJDIS and GENTS, przed Państwem: TOUDI
Tłusty ogr jest efektem ciężkiej pracy umysłowej, następnie obrabiarek CNC i druku 3D. Zespół projektowy zdecydował się na sprawdzony aluminiowy wariant. Do produkcji użyto stopu 7020. To bardzo dobra decyzja z wielu praktycznych względów - stop jest sztywny, z wysoką wytrzymałością zmęczeniową, podatny na skrawanie. Poza tym dziś aluminium jako takie jest względnie tanie a technologia pozwala na jego niemal dowolną obróbkę. Idealny budulec na tłusty start-up! Bikes-with-benefits oraz Omen Racing bardzo poważnie traktują swoje tłuste dziecko: "Na początku 2018r przedstawiłem pierwszego Fata: model Toudi. Aktualnie Toudi jest w fazie testów. Jeździliśmy nim zarówno po naszych górach, bikeparkach, ale też odbyły się testy we Włoskich Alpach. Rozpoczęcie sprzedaży planujemy na okres wakacyjny. Do tego czasu planujemy jeszcze premierę drugiego sztywniaka oraz Full-Fata".
Toudi reprezentuje nietuzinkowe podejście do tematu tłustych ram. Po pierwsze sam kształt aluminiowego szkieletu momentalnie przykuwa uwagę gawiedzi, szczególnie mocno gięta dolna rura, węzeł podsiodłowy z obniżonym przekrokiem oraz charakterystyczny profil tylnego widelca. Jest kupa miejsca na najszersze opony, na bikepackingowy szpej. Patrząc na Toudiego trudno oprzeć się wrażeniu, że daleko mu do typowego turystycznego muła, a zdecydowanie bliżej do maszyny z zacięciem sportowego ścieżkowca. To zapewne geny...przekazane przez Omen Racing :).
- Kąt główki - 69°
- Wysokość główki - 125mm (S/M) 135mm (L/XL)
- Kąt rury podsiodłowej - 73°
- rury łańcuchowe - 450mm
- BB Drop - 60mm
- Trail przedniego widelca - 470mm
- Długość rury podsiodłowej - 430mm (S/M) 470mm (L/XL)
- Reach - 406mm (S/M) 446mm (L/XL)
- Górna rura - 587mm (S/M) 633mm (L/XL)
- Stack - 599mm (S/M) 608mm (L/XL)
- Baza kół - 1111mm (S/M) 1155mm (L/XL)
Last but not least...parę słów komentarza odnośnie proponowanej ceny detalicznej. Jeśli projekt Toudi zaintrygował Was wystarczająco, to można składać zamówienia: sugerowana cena detaliczna za zestaw rama/stery/oś x12 to 2499PLN. Nie jest to mało, biorąc pod uwagę, że można za tę kwotę kupić cały rower, ALE....tłusty TOUDI, to nie worek kartofli, lecz przyszły wartościowy członek rodziny - prawie jak garnitur szyty na miarę, Za pomysł i jakość warto czasem zapłacić.inkubatory co2
Nie wiem jak Wy, ale my jesteśmy gotowi obdarzyć Toudiego kredytem zaufania, choćby dlatego, że to polski tłuścioch, a nie kolejna azjatycka wydmuszka "obrandowana" na zamówienie. Z ciekawością będziemy patrzeć na jego rozwój! Zgadzacie się? Czekamy na Wasze komentarze.