W poprzednim artykule na temat kół do naszego 29era opisałem najtańsze rozwiązanie. Nadszedł czas na przedstawienie propozycji kół lekkich. Zaprezentuję 2 warianty; dla osób z bardziej i mniej zasobnym portfelem. Koła lekkie, budżetowe. Mogą budzić sporo kontrowersji ze względu na zastosowane komponenty.
Bartosz Niezgoda
Piasty: wybór lekkich tanich piast ogranicza się do kilku firm: Boplight, Chosen, Novatec, Rotaz. Każda z nich oferuje mniej więcej jeden model, którego waga obliguje pomiędzy 400 – 500 gram [bez szybkozamykaczy], a cena to około 400-500 złotych za komplet. Jest to relatywnie mało [stosunek cena/waga]. Z jakością natomiast bywa różnie; jest sporo negatywnych opinii, na temat każdych, aczkolwiek z własnego i znajomych doświadczenia wiem, że nie ma większych problemów przy użytkowaniu w/w.
Do tego dołóżmy obręcze. Wybór padnie pomiędzy: AlexRims ACE18, Mavic A317D oraz DT X470. O ile pierwsza [najtańsza] przeznaczona dla osób lekkich, o tyle dwie pozostałe wytrzymają bardzo dużo. Ceny to odpowiednio: 65, 120-170, 180 złotych polskich. Natomiast wagi [podane w przybliżeniu]: 500-520, 520-540, 470-500 gram.
Do pełni szczęścia brakuje nam szprych. Dobre rozwiązanie to Sapim Race lub dla osób lżejszych bardziej wycieniowane Laser [tu uwaga, ten model będzie się wyciągać, dlatego w sezonie trzeba się liczyć z ich dociągnięciem], koszt około 2,00 – 3,00zł. Podobne cenowo jak i wagowo prezentują się produkty DT. Modele [Super] Competition lub Revolution spełnią nasze oczekiwania. Musimy się jednak liczyć z tym, że okresowo może brakować szprych o odpowiedniej długości.
Waga kół złożonych na tym szpeje to około 17XX – 19XX gram, przy cenie między 800 – 1200 złotych. Daje to ponad 350 złotych mniej od fabrycznych kół Shimano XT oraz niższą wagę. Sztywność tych zestawów pozostanie na tym samym poziomie.
Czas przejść do najlżejszych i najdroższych zestawów.