Niedawno informowaliśmy o premierze kół WTB Proterra zbudowanych w oparciu o lekkie i wytrzymałe obręcze KOM wykonanych z aluminium. Teraz w katalogu kół WTB znajdziemy również ofertę kół zbudowanych na obręczach z włókna węglowego. Nowe komplety są dostępne w dwóch specjalnie zaprojektowanych konfiguracjach: gravelowych i MTB.
Tadeusz Pietrzak
Do budowy wykorzystano jednokomorowe karbonowe obręcze CZR, które charakteryzują się wzmocnionymi otworami na szprychy, asymetryczną konstrukcją, wierceniem otworów pod nyple 4D oraz zastosowaniem technologi TCS 2.0. Dodatkowa warstwa włókna węglowego wokół każdego łoża szprych poprawia ogólną wytrzymałość i trwałość koła, natomiast asymetryczny profil obręczy zwiększy sztywności boczną koła przy dużym obciążeniu. W skład systemu Tubeless (Tubeless Compatible System) - TCS 2.0 wchodzą dwie taśmy Flex i Solid Strip. Nowością jest to, że do uszczelnienia systemu używa się obu taśm naraz. Najpierw przyklejamy do obręczy wąską i wytrzymalszą Solid Strip, która sprawia że system jest odporny na utratę ciśnienia w przypadku pęknięcia szprychy. Następnie przychodzi kolej na cienką i elastyczną Flex Tape, która ma zapewnić hermetyczne uszczelnienie między oponą bezdętkową a obręczą. Taśma Solid Strip ma szerokość 11mm, a Flex Tape jest dostępna w rozmiarze od 24mm do 50mm w zależności od szerokości zastosowanej obręczy.
Technologia wiercenia otworów pod czterema kątami – 4D, ma ułatwić perfekcyjne dopasowanie ułożenia szprych na linii kołnierz piasty – obręcz. Do tego nawiercane pod kątem otwory na nyple, ułatwiają uzyskanie wysokiego naciągu szprych bez nadmiernego przeciążania ścianek obręczy. Maksymalny zakres napięcia szprych: 110-120 kgF. Marketing firmy WTB chwali się że ich CZR-y są najbardziej niezawodnymi obręczami karbonowymi na rynku. Aby to udowodnić WTB wysłało swoje felgi CZR do laboratorium zewnętrznego w celu przeprowadzenia testów wytrzymałościowych. Testy wykazały, że felgi CZR i23 okazały się o 38% bardziej odporne na uderzenia niż ich bezpośrednia konkurencja, podczas gdy obręcze CZR i30 pochwalić się mogły wynikiem o 10% lepszym.
Do budowy kół wykorzystano firmowe piasty WTB Frequency, które charakteryzują się zastosowaniem systememu zazębiania 6 zapadek aby zapewnić responsywne 5 stopni zazębienia. W przypadku tylnej piasty do wyboru jest bębenek SRAM XDR lub Shimano Microspline. Koła WTB CZR są dostępne w szerokościach obręczy 23 mm i 30 mm w zależności od zastosowania.
Obręcz CZR i23 przeznaczona dla graveli jest dostępna w konfiguracjach z 24 lub 28 otworami pod szprychy. Zastosowane piasty dostępne będą po oś 100x12mm z przodu oraz 142x12mm z tyłu. Mocowanie tarczy w kołach gravel to z kolei klasyczne 6 śrub lub centerlock. Wszystkie szutrowe koła CZR i23 są zbudowane z płaskich, cieniowanych szprych Pillar, które są kute na zimno w aerodynamiczny kształt. Deklarowana waga kół dla graveli to 620g do 676g przód i 775g do 821g tył w zależności od konfiguracji. Waga obejmuje taśmę do opon bezdętkowych Solid Strip oraz wentyl.
Koła CZR i30, których przeznaczeniem jest Cross-Country i Enduro dostępne są z 28 otworami pod szprychy, piastami pod oś w wersji boost, co oznacza oś 110x15mm z przodu oraz 148x12mm z tyłu. W przypadku tylnej piasty do wyboru mamy bębenek SRAM XDR lub Shimano Microspline, natomiast mocowanie tarczy hamulcowej to z kolei klasyczne 6 śrub. Przednie koło waży 878g, a tylne od 1026g (waga obejmuje taśmę Solid Strip oraz wentyl )inkubatory co2
Wszystkie koła budowane są ręcznie w macierzystej fabryce WTB w Kalifornii. Obręcze CZR objęte są dożywotnią gwarancją oraz ofertą crash replacement, która daje 50% upustu na zakup nowej obręczy. Wszystkie koła CZR mają sugerowaną cenę detaliczną, za przednie zapłacimy $655, a za tylne $740.