bontrager xdx5

Tym razem pod nóż, a raczej nogę testującą wpadł komplet opon znanego, wręcz kultowego dla niektórych producenta części rowerowych – Keitha Bontragera. Testowany model to BONTRAGER XDX TUBELESS READY 29X21 (622X53).

Michał Śmieszek

 

 

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

  • Rozmiar producenta: 29x2.1 (622x53)
  • Rozmiar realny: W=57mm, H=56
  • Waga realna: 710g
  • Zwijana
  • Tubeless ready (przystosowane do bezdętkowego systemu)
  • Opona uniwersalna na przód i tył
  • Niski bieżnik

 

PIERWSZE WRAŻENIE:

Jak to mówią starzy Indianie: Szacun! Tuż po wyjęciu, jeszcze zwinięta, opona robi wrażenie. Jest szeroka, co widać gołym okiem i waży, co czuć w dłoni. To, co przyszły użytkownik zauważa od razu, to relatywnie niski i gęsty bieżnik - klocki nie mają specjalnie wyszukanych kształtów a ich rozmiar i rozmieszczenie od razu pozwala określić potencjalne przeznaczenie opony.

 

Po założeniu na obręcz i napompowaniu pierwsze, co przyszło mi do głowy. to cytat z filmu Kingsajz: „Jaka ty jesteś gigantyczna”. Dlaczego w ogóle o tym piszę, skoro powinna być to „oczywista oczywistość” patrząc na deklarowany na boku opony rozmiar. Otóż producenci opon stosują sobie tylko znane metody pomiaru i rzeczywiste parametry potrafią kolosalnie różnić się katalogowych.  Na szczęście widać, że Keith Bontrager traktuje nas, swoich klientów z szacunkiem i zdaje sobie sprawę, że potrafimy liczyć i mierzyć.

 

Obie zakupione przeze mnie opony bardzo ładnie i równo ułożyły się na feldze. Wykonanie wzbudza zaufanie. Niemniej jednak nie należy oczekiwać, że to opony  na lata. Niski bieżnik nie gwarantuje szczególnie długiej żywotności. Czas wszystko zweryfikuje.

 

JAZDA

 

Znając realną wagę oraz ze względu na konieczność zastosowania dętek bardzo obawiałem się braku siły potrzebnej do napędzenia kół obutych w XDX-y. Jakież jednak było moje zdziwienie....

 

Opony toczą się lekko, naprawdę lekko jak ich na masę i wielkość. Myślę, że niebagatelne znaczenie odgrywa tu obły profil i niska wysokość klocków. Na pierwszy ogień poszedł asfalt i drogi gruntowe. Panowie i panie – po prostu bajka, cud miód i orzeszki. Niczym przecinak ciąłem kolejne kilometry. Wyższe ciśnienie i gnamy przed siebie. Masa rotującą jest wyczuwalna szczególnie podczas manewrowania przy większych prędkościach, mimo to sterowanie jest pewne. Co więcej bardzo łatwo utrzymać zadane tempo.

 

LAS, PIASEK, KORZENIE

 

…już nie przeszkadzają. Nie czuje się, że właśnie rower przeciął głęboką, piaszczystą łachę, że korzenie wybijają z rytmu, a miękkie leśne coś próbuje spowolnić jazdę. Wrażenie jest niesamowite. Żeby dodać choć trochę dziegciu, muszę powiedzieć, że jazda w naprawdę trudnym terenie wymaga jednak pewnej dozy umiejętności i przewidywalności od kierującego, szczególnie gdy jedziemy na wyższym ciśnieniu. Uślizg w zakręcie jest możliwy, co odczułem boleśnie na trasie radomskiego maratonu.

 

KAMIENIE I BEZPIECZEŃSTWO

 

Cóż, kłamać nie będę. Skalistych zboczy na Mazowszu raczej nie uświadczę, a jedynym kamiennym szlakiem była droga wyłożona tłuczniem i małymi kamieniami. Niczym gąsienice czołgu , Bontragery połknęły tbontrager xdx2en odcinek drogi. Gdzie wszyscy na cienkich kiszkach delikatnie lawirowali szukając czystej drogi lub bokiem omijali zdradliwe kamieniste pola, tam ja mknąłem nie zważając na komentarze innych. Opona wydaje się być bardzo mocna ze względu na „tubeless ready”, gdzie mieszanka gumy oraz boki opony są inaczej przygotowane od stricte dętkowych odpowiedników.

Woda, błoto

…skutecznie pozbawiają złudzeń, że to opony doskonałe. Cóż, można się było spodziewać że z takim bieżnikiem w błocie nie poszalejemy. Ale do „tańczącego z wilkami” im daleko. Upuszczając nieco powietrza otrzymamy oponę, która przy odpowiedniej technice bezpiecznie pokona błotne rozlewiska i grząskie koleiny. Opona bardzo łatwo się oczyszcza, gdy błoto jest rzadsze, Jeśli jest typu „bieszczadzkiego”, to byle by tylko miejsca na nie w ramie starczyło…

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie:

 

Plusy

 

+ więcej niż poprawny rozmiar

 

+ bardzo szybka

 

+ gotowa do systemu bezdętkowego

 

+ dobre trzymanie w zakręcie na niskim ciśnieniu

 

+ mocny oplot

 

+ dobrze się oczyszcza

 

Minusy

 

- waga (ale tylko w połączeniu z dętka)

 

- wymaga większej uwagi i techniki na mokrych, luźnych nawierzchniach

 

- na poważne błoto są lepsze opony...