Od dawna poprawa działania przerzutek była jednym z ważkich dylematów bikerów. Istotnym tego elementem jest sprawne działanie linek i otaczających je pancerzy. Mamy na rynku różnej jakości linki, pancerze, końcówki itd., a wszystko po to, by niezależnie od warunków zapewnić precyzyjne działanie napędu poprzez czystość tego układu i niskie tarcie. Firmy prześcigają się w powlekaniu linek i wnętrza pancerzy różnymi wynalazkami głównie opartych na teflonie. Wiele firm decyduje się na prowadzenie linek w pełnych pancerzach na całej długości, co niestety zwiększa wagę.
Ryszard Biniek
Firma Gore Ride On od dawna kusi doskonałą jakością swoich produktów. Z jej rozwiązań korzystają czołowi producenci rowerów jak np. Orbea, która opracowała system DCR. System kierowania okablowania oparty na koncepcji Gore prowadzenia linek w teflonowych cienkich rurkach i przystosowanych do tego pancerzach.
Ja także do bezproblemowego funkcjonowania mojego napędu postanowiłem zastosować okablowanie tejże firmy. Zestaw uszczelnionych pancerzy, bo o takim mowa pozwala na budowę zamkniętego i uszczelnionego systemu. Linki w pełnej osłonie i uszczelnione końcówki całkowicie odizolowują je od warunków zewnętrznych. Ma to szczególne znaczenie w rowerach górskich i przełajowych, ale są też zestawy do rowerów szosowych.
Po rozpakowaniu w zestawie odnajdujemy:
- pancerz przerzutowy
- 2 linki z końcówkami Shimano/Sram i Campagnolo
- 2 teflonowe osłony rurkowe
- gumowe uszczelki i zakończenia linek
- aluminiowe końcówki linek
Montaż zestawu jest stosunkowo łatwy, a zasada jest prosta. Na całej długości linki jest nałożona na nią teflonowa rurka, która to dopiero wkładana jest w pancerz i prowadzona przez przelotki. Tak więc od manetki do prawie samej przerzutki linka jest chroniona w rurce, a po drodze prowadzona między przelotkami w pancerzu z aluminiowymi końcówkami. Dodatkowo na jej końcu przy pomocy specjalnych gumowych harmonijek i nasadek zabezpieczamy końcówki przy przerzutkach. Praktycznie całkowicie to izoluje linkę w teflonowej rurce i zapewnia bardzo niskie opory dzięki teflonowi.
Dla zainteresowanych filmik z montażu.
{youtube}5fp6Aqs3FSE{/youtube}
System wydaje się bardzo trwały i właściwie jedynym zagrożeniem są mechaniczne uszkodzenia teflonowej rurki, co może powodować zanieczyszczenia znajdującej się wewnątrz linki, a przez to jej pracę. Dlatego rozwiązanie to nadaje się szczególnie do XC i może służyć bezproblemową pracą napędu przez długie lata.
Po zmontowaniu system działa bardzo precyzyjnie praktycznie bez oporów. Po dłuższym użytkowaniu uzupełnię ten tekst o spostrzeżenia wynikające z przejechanych kilometrów w zróżnicowanych warunkach.
Markę Gore Ride On reprezentuje firma Velo z Gliwic, a prezentowany zestaw i inne można kupić w Dobrych Sklepach Rowerowych na terenie całego kraju.