terra9

Umarlaka zaboo staramy się zajeździć na śmierć...głównie jego. Ale w ofercie szwajcarskiego wytwórcy jest jeszcze model, o którym do tej pory było niewiele w mediach, choć jest równie kontrowersyjny co jego żywy/nieżywy brat. Zatem bierzemy łopatę i głęboko kopiemy....zaboo terra29

Piotr Makowski

A najlepiej będzie kopać na Śląsku bo tam jest blisko do węgla, który ostatnio dominuje w rowerowych klimatach, zwłaszcza wielkokołowych. Zaboo terra29 jest tego najlepszym dowodem. Tym, którzy pierwszy raz słyszą o tej pierwszej i na razie jedynej manufakturze tworzącej wyłącznie 29ery przypominamy, że pomysłodawcą i właścicielem marki jest Szwajcar Simon Zahnd - entuzjasta kół 29 oraz ścigant w rajdach przygodowych. Mylą się jednak ci, którzy sądzą, że za marką zaboo stoi sztab naukowców. Sajmon nie kryje się z faktem, że ramy jego rowerów pochodzą ze "szwajcarskiego kantonu" oraz że są to tzw "open mould" (ogólnodostępne formy)

Rzeczywiście, karbonowa oferta zaboo z zewnątrz bardzo przypomina produkty znane z aukcji Ebay (zwłaszcza testowana poniżej terra29). Ale tu właśnie ujawnia się dobre przygotowanie do handlu z Państwem Środka. Otóż Sajmon bardzo rozważnie dobierał azjatyckiego wykonawcę przed złożeniem zamówienia. Nie jest bowiem sztuką zamówić 100 ram w Chinach, sztuką jest zamówić je we właściwej fabryce a najlepiej mieć na miejscu własnego rezydenta. Co więcej, ten kto dobrze płaci ten może nieco więcej niż detalista z Ebay'a. Dlatego, wedle zapewnień pan Zahnd'a ramy zaboo są dopieszczone nie tylko z zewnątrz, ale też wewnątrz węglowego szkieletu. Nie ma róży bez kolców..."wyższa niż zwykle" jakość chińskich wydmuszek jest współodpowiedzialna za ich "bardzo nieaukcyjną" cenę.

terra9

Z KARTONU...

Nowej Ameryki na pewno nie wykopiemy. Terra29, to mimo wszystko masówka, co w pewnym sensie widać gołym okiem. Rama owszem jest bardzo poprawnie zrobiona. Trudno znaleźć fragment do którego wykonania można by się przyczepić. Chińczycy technologię monokok opanowali do perfekcji. Testowana rama jest w kolorze "naturalnego karbonu" - włókno węglowe pokryto jedynie ochronnym bezbarwnym laminatem, dlatego terra29 spodoba się tym, którzy uwielbiają karbonową fakturę. Eksperci wyczytają z układu "szachownicy", że użyto włókien 12K Torray T700 (10 krotnie mocniejsze na naprężanie i 4 krotnie na ściskanie od stali)

terra7

Wzornictwo terra29 odzwierciedla obecnie panującą modę - przejścia miedzy sekcjami są płynne, jak np górna rura, która lekkim łukiem przechodzi w górne widełki tylnego trójkąta. Dolna rura głównego trójkąta jest także delikatnie podgięta przy główce i zaokrąglona przy mufie suportu.  Nie zobaczymy tu "dizajnerskich" fajerwerków znanych np. z Orbei Almy, lecz elegancką prostotę. Terra29 jak na nowoczesny plastik przystało, sprawia wrażenie mocnej i sztywnej, co jest efektem konkretnych przekrojów rur oraz elementów ramy, jak np skośna główka, węzeł suportu, łącznik usztywniający lewą stronę tylnego trójkąta w okolicy mocowania hamulca post mount.

terra3P5297897

P6218619P6218621

P6218624P6218611

W przeciwieństwie do biało zielonego zombie29, czarna terra ma tradycyjne prowadzenie pancerzy i cięgien. Szkoda, że Chińczycy nie zdecydowali się schować całości wewnątrz - podniosłoby to prestiż ramy. Choć z drugiej strony nie można zarzucić nic obecnemu rozwiązaniu - przelotki są bardzo ładnie wykonane i idealnie umiejscowione, co nie zawsze jest takie oczywiste. Przy okazji naszą uwagę skierowaliśmy także na gniazdo zacisku hamulca post mount. Jego wykończenie nie może budzić najmniejszych wątpliwości. Na szczęście powierzchnia jest równa i pozbawiona laminatu, a bezproblemowe ustawienie zacisku potwierdziło prawidłowe wykonanie.

terra11terra13

Jedynym elementem, który nie spodobał nam się od strony wizualnej był węzeł suportu, dokładnie aluminiowa tuleja, w którą wkręca się pakiet łożysk. Na tle naprawdę perfekcyjnie połączonego i ładnie położonego włókna węglowego niezbyt elegancko oszlifowana aluminiowa powierzchnia, to wpadka azjatyckiej fabryki. Na pocieszenie, ten fragment pozostaje nieco zasłonięty w przypadku zastosowania zewnętrznych misek suportu (H2, GXP). 

P5297895terra4

Skoro mowa o suporcie, to zapewne ucieszy Was obecność standardowej mufy BB24 68mm. Niewątpliwie gniazdo BB92 lub BB30 dodało by nie tylko kolejne parę punktów do lansu, ale za to obecny typ gwarantuje brak problemów z wymianą zużytych łożysk czy kupnem mechanizmu korbowego. Terra29 akceptuje jedynie sztyce o średnicy 31,6mm - priorytetem jest sztywność i efektywność pedałowania, a nie komfort jadącego. Należy podkreślić precyzyjne wykonanie podsiodłówki - sztyca nie opuszcza się w trakcie jazdy a zacisk nie wymaga ponadnormatywnego skręcenia.

Kierując uwagę na front, od razu daje się zauważyć wspomniana skośna główka. Chińczycy i tym razem nie cudowali - obowiązuje standard 1 1/8 (góra) i 1 1/2 (dół). Warto podkreślić, że w testowanym modelu oraz we wszystkich ramach zaboo stosuje się stery zintegrowane tzn. łożyska wciskamy bezpośrednio w przygotowane w ramie wyprofilowane gniazda. Z racji posiadania amortyzatora ze standardową rurą sterową, byliśmy zmuszeni użyć specjalnej przygotowanej dolnej bieżni, co widać wyraźnie na zdjęciach.

Z informacji producenta terra29 waży zirka 1180 (17,5"), cóż nasza polska elektroniczna waga wskazała nieco inny wynik oscylujący bliżej 1300g, co i tak nie jest źle. Krótko mówiąc: azjatycki standard . 

Geometria

terra29sizing

Tu raczej nie ma niespodzianek. Terra29 to sportowa rama. Górna rura jest stosunkowo krótka, co przekłada się na mniejszą bazę kół. Obserwując poczynania innych producentów łatwo zauważyć odchodzenie od dłuuugiej górnej rury. Azjatyccy projektanci nie zamierzają się tutaj wyłamywać. Ogon ma przepisowe 445mm, czyli często spotykany kompromis między zwrotnością a stabilnością. Kąty główki ramy oraz podsiodłówki nie dadzą nam usnąć - są typowe dla rasowych rowerów MTB. Należy spodziewać się dobrej zwrotności i przyczepności na podjazdach. Rama "akceptuje" amortyzatory o skoku 80/100mm, i takie też zamontowaliśmy na potrzeby testu.

Konfiguracja testowa.

  • Rama: terra29, 17,5" T700 torray carbon 12k, 
  • Widelec: Manitou Tower Pro 80mm
  • Stery: Hitemp42 integrated, 1 1/8 > 1.5"
  • Mechanizm korbowy: Aerozine X12-FX-A2 42-28T
  • Wkład suportu: Aeroizne
  • Przednia przerzutka: Shimano FD-M773 XT Dyna-Sys
  • Tylna przerzutka: Shimano RD-M773 10 Deore XT Shadow, długi wózek
  • Manetki: Shimano XT Dyna Sys
  • Kaseta: Shimano HG93, 10-speed, 11-36t
  • Łańcuch: Shimano HG-1093
  • Przednia piasta: Dartmoor Vee-one
  • Tylna piasta: Dartmoor Vee-two
  • Przedni hamulec: Hygia SLP 180mm
  • Tylny hamulec: Hygia SLP 160mm
  • Dźwignie hamulcowe: Hygia
  • Tarcze: Dartmoor
  • Obręcze: AlexRims TD17/Author Krypton Pro 29
  • Opony: Maxxis Aspen 2.1
  • Kierownica: Aerozine Riserbar 650mm
  • Wspornik kierownicy: Accent Avio 100mm
  • Wspornik siodła: Accent Professional Carbon 350mm
  • Siodło: Velo
  • Chwyty kierownicy: Velo, piankowe
  • Waga: 10.35kg

Podobnie jak w przypadku zombie29, rower terra29 testowaliśmy w dwóch bardzo podobnych konfiguracjach. Tu opisywana jest bieżąca. Pierwotnie, tj od marca do sierpnia karbonowa rama nosiła na sobie 9 rzędową galanterię XT oraz bujała się na Manitou Drake 29 o 100 milimetrowym skoku. Niestety w trakcie wakacyjnych zmagań którejś ciepłej nocy zmieniła nagle właściciela....Fu@##(@*!*%k. Dzięki uprzejmości firmy zaboobikes udało się szybko złożyć kolejny rower na identycznym ramie, ale już na innym osprzęcie (zdjęcia przedstawiają pierwszą testówkę sprzed kradzieży)

P6218608

TERRA29 W PRAKTYCE

....jest taka jak zakłada teoria i hasło reklamowe "Ujarzmij szlak". Naszym zdaniem, to zdecydowanie sportowa maszyna, a nie spokojny turysta. Niech potwierdzeniem będzie to, że to właśnie na terra29 rywalizowano w Absa Cape Epic, Transalp Challenge i TransRockies...W każdym razie, w bieżącym ustawieniu, rowerzysta przyjmuje na niej "komfortowo" pochyloną sylwetkę - kierownica znajduje się poniżej linii siodełka

Rower zwrotnością nie ustępuje bardziej uznanym markom i modelom, jak np narowisty Scott Scale Pro 29, a jednocześnie jest bardziej przewidywalny na zjazdach. Ucieszy na pewno informacja, że terra29 uwielbia podjazdy - nawet na poważnych stromiznach front roweru pozostaje przyklejony do podłoża, a tylne koło nie buksuje. Niemniej odpowiedni balans ciała jest jak zwykle kluczowy. Co ciekawe, wedle opinii głównego testera charakterystyka terra29 nie zmienia się wyczuwalnie przy 100 jak i przy 80mm skoku, choć naturalnie mniejszy skok amortyzatora zwiększył subiektywne poczucie kontroli nad rowerem. Przy okazji wyszło na jaw, że terra29 lubi, gdy się szybko pedałuje - to efekt stosunkowo stromej rury podsiodłowej.

P6218581

Na szybkich zjazdach azjatycka rama daje odpocząć użytkownikowi - prowadzi się stabilnie i pewnie, choć gdy zajdzie potrzeba akceptuje skręt. Tu przydaje się dosyć szeroka, 650mm kierownica Aerozine. Inicjacja skrętu nie wymaga zawieszenia się całym ciężarem na jednym z końców drążka sterowego, rower reaguje szybko i precyzyjnie na nasze zachcianki. Duża w tym zasługa sztywnego kokpitu, tylnego trójkąta oraz niezbyt dużej bazy kół. 

Transfer mocy i amortyzacja są wypośrodkowane. Rama nie jest do bólu sztywna, czego można by oczekiwać od wyczynowego sprzętu. Niemniej mocne "deptanie" po pedałach, jazda na stojąco nie powodują wyczuwalnego pływania na boki. W efekcie terra29 potrafi przyzwoicie wyrwać do przodu, mimo relatywnie ciężkich kół. Jednak nadal jak na karbon przystało, sympatycznie pochłania niewielkie nierówności. Nie wątpimy jednak, że znajdą się rowerzyści kwestionujący sztywność niezbyt w końcu potężnego węzła suportu.

P6218577P6218590

P6218607terra10

Odnośnie trwałości chińskiego włókna węglowego na razie możemy powiedzieć niewiele. Od marca udało się na obu ramach przejechać kilka tysięcy kilometrów treningowych oraz paręset maratonowych. Oprócz kurzu i naturalnych zadrapań rama prezentuje się nadal dobrze, choć nie tak dobrze jak powłoka zombie29. Pewną obawą napawa nas brak metalowych wstawek w okolicy mufy suportu. Jak wiadomo, zassany łańcuch potrafi zrobić cuda z węglową powłoką. Odpukać, na razie pech nas omija. Montaż przedniej przerzutki również nie spowodował dewastacji rury podsiodłowej ani konfliktu wodzika z oponą, co świadczy o dobrze odrobionej lekcji przez Azjatów.

Skoro o wadach mowa, to skrytykujemy prześwit na tylną oponę. Tu rzeczywiście może pojawić się problem, gdy pojedziemy w wilgotne Bieszczady. Maksymalny, bezpieczny rozmiar opony to naszym zdaniem 2,25 - 2.3", choć w naprawdę niesprzyjających warunkach będzie ciężko. W tym zestawieniu zombie29 bije terra29 na głowę - widać, że zaboobikes korzysta z usług dwóch różnych fabryk.

Rama ma fabryczne ograniczenie wagowe do 100kg - kolejny karbonowy standard. Waga właściciela nie przekracza jednak 80kg, dlatego ciężko będzie ją zmęczyć. Teoretycznie aż o prawie 100g wyższa masa, sugeruje użycie większej ilośći węgla niż w odpowiedniku z Ebay'a, co potwierdza dyrekcja zaboo bikes. Nie będziemy na razie tego kwestionować.

P6218617P6218615

PODSUMOWANIE

Nie taki Chińczyk straszny jak go malują. Każdy z nas chciałby lub marzy po cichu, aby oferta producentów była niepowtarzalna, żeby pod projektami kosztownych konstrukcji widniały podpisy znanych inżynierów i mnogość patentów. Tym czasem, rzeczywistość jest o wiele bardziej brutalna, co widać na przykładzie szwajcarskiej manufaktury zaboo korzystajacej, jak wiele innych mniejszych montowni, z masowej oferty Chińskich fabryk. A te jak widać potrafią wyprodukować cokolwiek zechcemy, a także własne pomysły. Raz będzie to gniot, a raz przyzwoita dopracowana, karbonowa rama... którą następnie, my detaliści kupujemy ometkowaną pod nazwą zaboobikes terra29. Testowana "węglowa wydmuszka" nie zdobędzie tytułu ramy wszechczasów, ale w gruncie rzeczy nie taki przyświecał jej cel. Udało się stworzyć solidny produkt wyższej klasy, który zaspokoi gusta każdego właściciela, od turysty aż po poważnego maratończyka. I to jest największy sukces terra29.

Niestety jest też i łyżka dziegciu w tym słodkim miodzie. Terra29 to już nie sprzęt No Name, za zielony napis zaboo trzeba słono zapłacić, o wiele więcej niż na portalu Ebay. Sugerowana cena na rynek polski to równowartość 3200PLN. Smutek zmaleje jeśli uświadomimy sobie, że wraz z markową ramą nabywamy także realne prawa gwarancyjne. Sajmon Zahnd zapewnia, że  3 letnia gwarancja obejmuje także słynne "użytkowanie niezgodnie z przeznaczeniem" tj, starty w zawodach. To też wyraźnie pokazuje pewność firmy co do źródła i wykonania produktów sygnowanych własnym logiem.

Plusy:

  • niska waga
  • "żwawa" geometria
  • przyzwoita sztywność całości i tłumienie nierówności
  • skośna główka
  • suport BB24 = łatwa dostępność cześci 
  • bardzo dobre wykonanie

Minusy:

  • cena
  • niezbyt dokładne wykończenie okolicy mufy suportu
  • brak wersji z suportem BB30/BB92
  • mały prześwit na tylną oponę ogranicza wybór ogumienia
  • zewnętrzny laminat ochronny mógłby być trwalszy

P5297884

 

Ramę zaboo terra 29 otrzymaliśmy do testów dzięki uprzejmości firmy zaboobikes.

zaboo

 

**************************************************

We are doing all we can to bring zombie29 to death. However there is still one more model in the offer of Swiss manufacturer that has not been paid a lot attention from media, although it is as controversial as his dead-or-alive brother. So take a shovel and dig deep .... zaboo terra29 uncovered.

Peter Makowski

A best way is to dig in Polish Silesia, where it is very easy to reach carbon layers, but we will stick to ordinary ways. Carbon has recently dominated the cycling climates, especially those of 29er world. Zaboo terra29 is the best proof. We recall those who first hear about this so far the first & only Euroepean 29er bicycle factory that the founder and owner of the brand is Swiss Simon Zahnd – 29 inch fan and adventure racer. They are wrong, however, those who think that behind the zaboo brand stands staff of scientists. Saimon  Zahnd does not hide the fact that his bike frames come from the “canton” and that they are the so-called "open mold".

Indeed, Carbon zaboo offer is very similar to products being sold on eBay auctions (especially terra29 tested below). But here is revealed a good preparation for trade with the Middle Kingdom. Well, very wisely chose Saimon his Asian contractor before ordering. It is not an art to order 100 frames in China, the trick is to order them in the right factory, and the best to have your own quality control man in place. What's more, who pays well, may expect a little more from Chinese than a  eBay’s retailer. Therefore, according to words of Mr. Zahnd, zaboo frames are slightly different but not from outside but inside the carbon skeleton. There is no rose without thorns ... "higher than usual" quality of the Chinese carbon fibre shares responsibility for their "auction very unlike" price.

From the carton box ...

We had not discovered a “new land” after opening the box. Terra29 is definitely an “open mould” product, which in a sense can be seen with the naked eye. The frame is indeed very properly done. It is hard to find a piece to which one could say something wrong about. Chinese mastered  monocoque technology to perfection. Tested frame color is "natural carbon" - carbon fiber coated with a protective clear laminate only. So those who love carbon texture will fall in love with terra29. Experts will decipher from the "chessboard" like structure that Torray T700 12K carbon fibre had been used (10 times stronger in tension and 4 times in the compression than strength of steel)

Terra29 design reflects the prevailing fashion at present - the transition between the sections are smooth, such as the top tube, which lines with a slight curve into the upper stays of the rear triangle. The down tube of the main triangle is also slightly bent and gently rounded at the bottom bracket muff area. We will not see here, "design fireworks” known from Orbea Alma S Team 29er but just elegant simplicity of frame workmanship. Terra29 being a modern “plastic”, gives the impression of a strong and rigid structure, which is the effect of large tube diameters such as for instance tapered head, bottom bracket muff or the connector stiffening the left side of the rear triangle around the post mount brake attachment.

In contrast to the white and green zombie29, black terra29 has traditional hose and cable routing. It is a pity that the Chinese have decided not to hide them inside - it would increase the prestige of the frame. On the other hand current solution is not a failure  - cable guides are very nicely made and perfectly positioned, which is not always so obvious. By the way, our attention was also directed to the seat of post mount brake caliper. Its finish is beyond doubt. Fortunately, the surface is flat and devoid of the laminate, and so an easy caliper setting confirmed the correct making.

The only element that we did not like the visual was the bottom bracket junction, particularly aluminum sleeve into which bearings package is screwed. Contrary to the really perfectly woven and well seamlessly jointed carbon fiber, roughly polished aluminum surface, is a setback of Asian factory. As a consolation, this passage is somewhat hidden when using external bottom bracket cups (H2, GXP).

Speaking of bottom bracket, you will be surely pleased by the presence of BB24 68mm standard sockets. Undoubtedly, BB92 or BB30 would not only add another few points to self-promotion, but it is the current type that guarantees no problems with the replacement of worn bearings or a crankset. Terra29 seat tube accepts only  31.6 mm seatposts – here, the priority is stiffness and pedaling efficiency, and not comfort of the rider. Precise making of the seat tube diameter should be emphasized - seatpost does not lowers itself during the ride and the clamp does not require overtightening.

Directing attention to the front, we can immediately notice mentioned tapered head tube. Chinese frame builders made no exception – tapered integrated headset must be used (1 1/8” (top) and 1 ½” (bottom)) . It is worth noting that “integrated” means that bearings are directly pressed into properly shaped seats in a frame. People tend to mix up terms “semi-integrated” with “integrated”. Due to having a standard steerer, we were forced to use special oversized crown race reducer. (as seen clearly in the pictures).

From the information of the manufacturer terra29 weighs about 1180 (17.5 "), but our Polish electronic personal scale indicated a slightly different result oscillating closer to 1300g, which in fact is not so bad. In short: another Asian standard.

Geometry

Shortly saying, there are no surprises. Terra29 is a sports frame. The top tube is relatively short, which translates into a smaller wheel base, but long enough to maintain stretched position. Observing the actions of other manufacturers can easily be seen moving away from longish top tube. Asian designers did not intend to breakout from the current fashion. The tail is 445mm long which is often found a compromise between maneuverability and stability. Head & seat tube angles will not give us recreational ride - are typical of MTB race bike. Good maneuverability and grip on the climbs is excpected. Frame "accepts" front shocks having 80/100mm travel. And such were mounted for need of the test.

Test Configuration.

  • Frame: terra29, 17.5" T700 torray 12k carbon,
  • Fork: Manitou 80mm Pro Tower
  • Headset: Hitemp42 integrated, 1 1/8> 1.5 "
  • Crankset: Aerozine FX-X12-A2, 42-28T
  • Bottom Bracket: Aeroizne
  • Front Derailleur: Shimano XT FD-M773 Dyna-Sys
  • Rear Derailleur: Shimano RD-M773 Deore XT Shadow 10, Long Cage
  • Shifters: Shimano XT Dyna Sys
  • Cassette: Shimano HG93, 10-speed, 11-36t
  • Chain: Shimano HG-1093
  • Front hub: Dartmoor Vee-one
  • Rear hub: Dartmoor Vee-two
  • Front brake: 180mm SLP Hygia
  • Rear brake: 160mm SLP Hygia
  • Brake Levers: Hygia
  • Rotors: Dartmoor
  • Rims: Alexrims TD17/Author Krypton Pro 29
  • Tires: Maxxis Aspen 2.1
  • Handlebar: 650mm Aerozine Riserbar
  • Stem: Accent Avio 100mm
  • Seatpost: Carbon Accent Professional 350mm
  • Saddle: Velo
  • GRIPS: Velo, foam
  • Weight: 10.35kg

Unlike zombie29, terra29 bicycle was tested in two very similar configurations. Described here is the most current one. Originally, ie from March to August 2011 carbon frame wore on the 9 speed Shimano XT gallantry and swinged on the Manitou Drake 29 with 100 mm travel. Unfortunately, during the summer tests, one warm night terra29 suddenly changed the owner ...Fu##(@*!*%.ck. Courtesy of zaboobikes company we managed to quickly assemble another bike on an identical frame, but set up with the different hardware (pictures above show the first test bike just before the theft)


TERRA29 IN REAL LIFE

.... works like itheory and its advertising slogan “tame the trail” assumes. In our opinion, it is definitely a sports machine, and not a quiet tourist. To make you believe we will only recall that Team zaboo successfully competed in the Absa Cape Epic, TransRockies and Transalp Challenge on terra 29ers ...

Anyway in the current arrangement, the cyclist takes on "comfortably" bent position - the handlebar is located below the saddle level

Bike maneuverability is as good as that known from more recognized brands and models, such as vicious Scott Scale Pro 29, while being even more predictable during downhills. One will certainly appreciate the information that terra29 loves climbing - even on the serious steeps, bicycle front remains glued to the ground, and the rear wheel does not skid. However, an appropriate balance of the body is the key. Interestingly, according to the opinion of the main tester, terra29’s characteristics does not change noticeably with front shock set to 100 nor to 80mm travel, though naturally lower setting increased subjective sense of control over the bike. By the way, it became apparent that terra29 likes pedaling with higher cadence - as the result of a relatively steep seat tube angle.

On fast descents Asian frame gives you a rest -  it rides stably and reliably, but when you need to make sudden turn it reacts respectively. Here comes in handy quite wide, 650mm wide Aerozine riserbar. Initiation of turning does not require putting the whole weight on one end of the handlebar, bike responds quickly and precisely to our whims. Much of the credit goes to rigid cockpit, rear triangle and a very large wheel base.

The transfer of power and natural bump abosorption are both centered. The frame is not as stiff as one could expect from high performance hardware. Nevertheless, strong "trampling" on the pedals, riding standing do not cause detectable side to side swing. As a result terra29 can accelerate very easily, despite the relatively heavy wheels used in test. But still as befits the carbon fibre , sympathetically absorbs minor obstacles. We do not doubt, however, that there are cyclists who will be questioning the stiffness of the not so powerful looking bottom bracket joint.

Regarding the durability of China's carbon fiber for the time being we can say very little. Since March we managed to ride on both frames several thousand miles of training and a few hundred during bike marathons. In addition to dust and natural scratches frame still looks superb, though not as well as coating of the zombie29. We are feared a little by the lack of metal inserts around bottom bracket sleeve. As you know, sucked chain can do wonders with a carbon fiber laminate. Knock on wood, we are yet lucky and keep our fingers crossed... Installation of the front derailleur also did not cause the devastation of the seat tube or the conflict with derailleur’s cage, which clearly shows good know-how of Asian craftsmen.

Since we are counting blemishes, it is a must to criticize on the rear tire clearance. There indeed may be a problem when we visit wet Bieszczady mountains. Maximum, safe tires size is in our opinion, 2.25 - 2.3 ", though in really difficult conditions it still may get tough. In this comparison zombie29 beats terra29 - you can see that zaboobikes uses the service of two different frame factories.

Frame has a factory weight limit set to 100kg - another carbon standard. However weight of the tester does not exceed 80kg, so it will be hard to get tired. Theoretically, up to almost 100g of higher mass, suggests the use of more carbon fibre than in the eBay equivalent. This theory confirms the director of zaboo bikes therefore we will not question it

SUMMARY

Not a terrible China as it sounds. Each of us dreams silently that the offer from bicycle companies will be unique, that costly frame projects will be signed by famous engineers, and will include multitude of patents. Meanwhile, the reality is much more brutal, as illustrated by the example of zaboo Swiss manufacture who uses, like many other small assemblers, a massive offer of Chinese factories. And those Asian plants apparently are able to produce whatever we want, as well as their own ideas. Sometimes they are a piece of Chinese junk, but very often a very decent, well made, carbon fiber frame... which in turn is bought by us, retailers brander with the zaboo logo and named terra29.

Zaboo bikes terra29 tested today will rather not get to “the hall of fame”, but in fact it wasn’t ever intended to do so! Frame builder managed to create a robust high-end product that will satisfy the appetites of every owner, from tourist to the serious marathon racer. And this is the biggest success terra29!

Unfortunately, there is also a tar bucket in that sweet honey. Terra29 hardware is no longer a “No Name”. For the green lettering zaboo we must pay the price, much higher than the one on Ebay site. Suggested retail price for the Polish market is the equivalent of 3200PLN. Sadness will decrease when we realize that with the brand we also acquire real frame warranty rights. Saimon Zahnd ensures that the 3 year warranty includes the famous "use contrary to the intended purpose" ie, fatigue during competition. It also clearly shows the confidence the company to the source and making of products branded with its own logo.

Pros:

  • low weight
  • "race ready" geometry
  • decent stiffness and damping of small bumps
  • tapered head tube
  • BB24 bottom bracket = easy availability of parts
  • very good overall making

Cons:

  • price
  • not very fine finish around bottom bracket sleeve
  • No BB30/BB92 option
  • small clearance on the rear tire reduces the choice of tires
  • outer protective laminate could be more durable