Znudziło wam się aluminium a stal jest zbyt stalowa? Może warto poszukać czegoś w tytanie. Nie trzeba jechać za Wielką Wodę, wystarczy zajrzeć do francuskiej miejscowości Périgueux.
To właśnie tam znajduje się główna siedziba firmy SKYDE, stworzonej przez zapaleńców dwóch kółek dla zapaleńców dwóch kółek. Co wyróżnia ją spośród jej podobnych? Nie tylko ładna oprawa graficzna i słuszne motto: "SKYDE - simply authentic", lecz przede wszystkim niebanalne ramy. To także jedno z niewielu miejsc w Europie, gdzie część ram robiona jest ręcznie na miejscu, a nie wyłącznie zamawiane z dalekiej Azji. Uczciwie mówiąc azjatycki tytan jest super i nic mu nie brakuje, czego najlepszym przykładem jest angielski FAT RACE opisany przez nas niedawno, niemniej świadomość, że Skyde proponuje ramy robione także przez lokalnych mistrzów napawa serce dużym optymizmem - czyli, że jeszcze opłaca się spawać na Starym Kontynencie.
Skyde funkcjonuje na rynku od mniej więcej 8 lat. Od samego początku założycielom i projektantom przyświeca wspólne hasło: "liczy się uczciwość, prostota i perfekcjonizm". Być może właśnie dlatego głównym budulcem ram jest tytan a nie karbon, zaś same projekty cechuje wyjątkowa solidność i dbałość o detale. Każdy projekt Skyde to nie przypadkowe pomysły przeniesione z komputera na papier, lecz przetestowane i gruntownie przygotowane konstrukcje.
Wśród 29erów, 650B i przełajówek nie mogło zabraknąć tłustego rodzynka. Jest nim "FAT BOTTOMED"
Tytanowy tłuścioch, podobnie jak jeden z 29calowych modeli francuskiej manufaktury, należy do linii high-end. Thierry Crepin, menadżer produktu SKYDE podkreśla, że projekt (profile rur, grubość ścianek, geometria, wybór stopu tytanu) są całkowicie francuskie. Wykonanie pozostawiono jednak azjatyckim specjalistom, choćby dlatego, aby choć trochę obniżyć cenę końcową. Za frameset trzeba zapłacić 1899Euro.
Do produkcji głównych rur wykorzystuje się japoński tytan 3Al2.5V (Ti-3Al-2.5V; ASTM Grade 9) CWSR, w którego skład wchodzi 94,5% czystego tytanu, 3% aluminium, 2.5% Vanadu. Dzięki odprężaniu w procesie zimnej obróbki ten stop jest znacznie trwalszy i bardziej "dynamiczny" od podobnego stopu tytanu obrabianego na ciepło. Dość, aby wymienić parametry: 725 MPa - zmęczenie materiału, 860MPa - wytrzymałość na rozerwanie. To nie jedyne zalety, gdyż uzyskana w ten sposób struktura posiada słynną "magiczną" cechę tytanu jaką jest "efekt sprężyny" - energia powstająca podczas pedałowania jest "kumulowana" i oddawana w postaci "sprężystego skoku" - właśnie o takiej właściwości pisałem w teście Rudy'ego. Nie wszystkie elementy ramy wykonano z tego samego stopu. Te podlegające szczególnym naprężeniom i wymagające zwiększonej sztywności, jak np. główka ramy, mufa suportu, haki kół, wycinane są z tytanowego bloku 6AL4V - 90% tytanu, 6% aluminium i 4% Vanadu.
Rury głównego trójkąta poddano dwukrotnemu cieniowaniu, dzięki czemu udało się uzyskać niską masę nie przekraczającą 1700g. Skyde daje 5 letnią gwarancję bez względu na ilość właścicieli.
Podobnie jak w innych oferowanych ramach, zastosowano własne rozwiązania technologiczne:
Geometria pozwala na montaż amortyzowanego RS Bluto, choć domyślnie Skyde proponuje tytanowy sztuciec dopasowany pod ten konkretnie model ramy. Warto zwrócić uwagę na długą górną rurę i wyjątkowo krótki ogon. Można śmiało założyć dużą zwrotność francuskiego "pączka". W końcu Fat Bike to rower przede wszystkim do dzikiej zabawy w terenie.
Oprócz gołej ramy z widelcem, Skyde oferuje także gotowe rowery, które można skonfigurować wedle własnego widzimisię lub zdać się na wizję producenta. Francuzi współpracują z szanowanymi dostawcami komponentów.
Rama | SKYDE titane FatBike – Finition brossée |
Widelec | SUKIDDO carbone |
Kierownica | RITCHEY Pro 620mm |
Sztyca | RITCHEY Comp 31.6mm |
Mostek | RITCHEY Comp 90mm |
Łożyska sterów |
HOPE |
Siodełko | WTB Volt |
Manetki | SHIMANO Rapid fire Plus XT 10V SL-M780 |
Przednia przerzutka |
- |
Tylna przerzutka |
SHIMANO XT 786 SGS Shadow Plus 10 vitesses Chape longue Noir |
Kaseta | SHIMANO XT M771 11-36 Dents 10V Dyna-Sys |
łańcuch | SHIMANO 10V |
Mechanizm korbowy |
FRM CU3-WT100 XD Single Syncro-Ring |
Opony | VEE RUBBER Mission 26×4.00 |
Gripy | WTB Lock-On |
Hamulce | SHIMANO XT M785 Noir + disque 6 trous 160 mm |
Obręcze | FRM Titan Fat 80 |
Waga | 11.5kg (taille M) |
Cena za taki zestaw to skromne 4000Euro
No i na sam koniec tej "prezentacji", przedstawiciel firmy SKYDE chwali się, iż każda rama opuszczająca zakład w Périgueux jest prześwietlana promieniami X-Ray w celu wykrycia ukrytych wad.
Skyde, to nie rower na każdą kieszeń, ale sprzęt, który z pewnością będzie wyróżniał się na szlaku i będzie służył wiernie przez dłuuuugiee lata. A przecież o to w końcu chodzi.
Michał Śmieszek