test amortyzatora suntour axon

Przez ostatnie 10 lat w moim rowerze gościł amortyzator Marzotti Corsa SL LR. To kawał czasu jak na osprzęt rowerowy. Dlatego doszedłem do wniosku, że nastał kres naszej wspólnej przygody i podjąłem decyzję o jego wymianie. Przeglądając zasoby internetu zastanawiałem się czym zastąpić wysłużoną Corsę, czy ma to być kolejna Reba, SID lub FOX, a może jednak poszukać czegoś mniej oczywistego. Pomyślałem - czemu nie dać szansy wykazać się jakiemuś sztućcowi z katalogu firmy SR Suntour.

Tadeusz Pietrzak

 Przyzwyczailiśmy się już, że rynek rowerowy został niemalże zdominowany przez parę wiodących marek. Warto jednak czasami sprawdzić czy po piętach nie depcze im konkurencja, równie mocna ale nieco mniej popularna. Mój wybór padł na topowy amortyzator do cross country SR Suntour Elite 29 RL-RC PCS.

axon amartyzator test budowa

Screenshot 1

 Po wrzuceniu sztućca na wagę okazało się, iż deklaracja producenta nie do końca pokrywa się z rzeczywistością – miało być 1599g, a jest 1755g. Mowa o kompletnym secie: amortyzator z dociętą sterówką, zacisk Q-LOC, manetka blokady skoku wraz z pancerzem i linką. Wynik nieco wyższy niż katalogowy ale i tak wziąwszy pod uwagę cenę, bardzo przyzwoity. Aby otrzymać wagę nieco ponad 1700 g, SR Suntour używa kutej, wydrążonej aluminiowej korony, magnezowych goleni dolnych, oraz tytanowej osi Q-LOC o wadze zaledwie 70g. SR Suntour wykorzystuje unikalny system szybkozamykacza 15QLC2Ti.

axon 29er test review

avon elite os

W przypadku Axon Elite zastosowano najnowszy model drugiej generacji, który ma być jeszcze bardziej kompatybilny z dostępnymi na rynku piastami. Q-Loc został zaprojektowany tak, aby zmiana koła była łatwiejsza i szybsza niż w przypadku tradycyjnych konstrukcji szybkozamykaczy. Amortyzator posiada regulację tłumienia z blokadą skoku oraz pokrętło do regulacji kompresji RLRC. Za blokadę skoku odpowiedzialna jest manetka umieszczona na kierownicy. Mechanizm układu blokady amortyzatora oraz pokrętło są bardzo dobrze odizolowane od warunków zewnętrznych.

suntour axon elite test blokada

elite axon suntour amortyzator test

Naprawdę życzyłbym sobie, aby pozostali producenci tak szczelnie zabudowali swoje blokady. Sercem układu tłumienia widelca jest tłumik PCS (Piston Compensation System) – jest to konstrukcja opracowana przez Suntoura, polegająca na odseparowaniu powietrza od oleju w tłumiku, co ma poprawiać jakość jego pracy. Taki układ z separacją zapobiega kawitacji, czyli zjawisku fizycznemu polegającemu na gwałtownej przemianie fazowej z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmiany ciśnienia. Tak po ludzku to – zmieniające się w czasie pracy amortyzatora ciśnienie powoduje powstawanie pęcherzyków powietrza w oleju co ma negatywny wpływ na jego właściwości. Suntour twierdzi, że dzięki zastosowaniu uszczelnionego tłumika, amortyzator nie musi być serwisowany tak często i jest mniej podatny na techniczne usterki.

test amortyzator suntour axon

 

Ustawiłem SAG na nieco ponad 15% oraz pokrętło tłumienia powrotu i kompresji w środkowej pozycji, uznając że będzie to dobry punkt wyjścia dla kilku pierwszych jazd testowych. Takie ustawienie skutkowało tym że bardzo szybko sięgnąłem do plecaka po pompkę od amortyzatora by dopompować kilka psi. Przy takiej wartości SAG jego charakterystyka była tak „pluszowa”, że podczas jazdy odniosłem wrażenie złapania „kapcia” w przednim kole. Przy małych i średnich nierównościach praca amortyzatora była zbyt reaktywna. Dopiero ustawienie SAG-u na 10% skoku wyrównało jego charakterystykę przy jednoczesnym zachowaniu bardzo dużej czułości. Ta ostatnia cecha wyróżnia Axona na tle konkurencji.

axon elite test amortyzatora

axon elite zawor

Widelec jest zaskakująco czuły jeśli chodzi o „wybieranie” małych i średnich nierówności. Charakterystyka pracy w pierwszej części skoku jest znacznie płynniejsza niż w przypadku konkurencyjnych modeli w podobnym przedziale cenowym. Przez większą część skoku amortyzator pracuje prawie liniowo, dopiero „końcówka” jest wyraźnie progresywna. Po najechaniu na większą przeszkodę Axon szybko się usztywnia w drugiej części skoku i jest bardzo trudno go dobić. Amortyzator w czasie jazdy jest bardzo aktywny i wykorzystuje znaczną część swojego skoku. Ten fakt na pewno docenią zwolennicy długich, wielogodzinnych przejażdżek w średnio trudnym terenie, gdyż jego praca pozwala odpocząć dłoniom i zapewnia wysoką przyczepność. W przypadku szybkich i dynamicznych jazd po płaskim Axon bardzo skutecznie tłumi gwałtowne uderzenia i zapobiega wyrywaniu się kierownicy z dłoni. W czasie sprintów na trasach XC lub intensywnych podjazdów na stojąco amortyzator lubi się pobujać i wymaga stosowania blokady, a ta na szczęście zawsze jest pod ręką. Manetka blokady skoku działa niesamowicie lekko i pozwala na szybkie usztywnienie amortyzatora. Również konstrukcja samej manetki jest bardzo ciekawa. Blokadę amortyzatora uruchamiamy przyciskiem, natomiast do jej zwolnienia służy duża dźwignia umiejscowiona z boku tuż przy gripie. Koło zapina się szybkozamykaczem Q-LOC, który jest bardzo łatwy w obsłudze i znacząco przyspiesza jego wymianę.

amortyzator axon elite golen

sr suntour axon test os

opinia review axon elite

 Porównując Axona do dowolnego amortyzatora w podobnym przedziale cenowym, uważam że mamy do czynienia w tym przypadku z produktem o klasę wyższym. Wyróżnia się lepszą czułością i kulturą pracy niż amortyzatory Rock Shox i Fox z podobnej półki cenowej. Komu poleciłbym ten sztuciec? Na pewno każdemu kto lubi jeździć lecz niekoniecznie się ścigać. Axon Elite to bardzo uniwersalny sztuciec. Z jednej strony zapewnia ponadprzeciętny komfort jazdy na długich trasach maratonów a z drugiej, przy odrobinie pracy nad odpowiednim ustawieniem jego charakterystyki, wydobędziemy z niego iście sportową dynamikę.

test amortyzatora suntour

 

test amortyzatora rowerowego, jaki amortyzator kupić, test amortyzatora Suntour Axon Elite, budowa amortyzatora Suntour Axon, amortyzator na maratony MTB, amortyzator Suntour Axon opinia