
Dlaczego nie powinno się tuningować rowerów elektrycznych
Chyba każdy, kto miał kontakt ze współczesnym rowerem elektrycznym, poczuł choć raz to irytujące doświadczenie, kiedy szybko się rozpędzał i nagle następuje odcięcie. Jakby ktoś kotwicę wyrzucił. Oczywiście winne są temu przepisy ograniczające możliwość wspomagania do 25 km/h, do których każdy poważny producent się dostosował. Wtedy przychodzą myśli czy aby nie da się ściągnąć tego "kagańca"?
Ocena opon "szutrowych" Continental Terra Hardpack 700x50C
"Bo szerokość ma znaczenie" - parafrazując nieco nasze redakcyjne motto przewodnie na warsztat trafiły wyjątkowo grubaśne gravelowe kapcie - Continental Terra Hardpack w słusznym rozmiarze 700x50c. Jeszcze kilka(naście) lat temu taki rozmiar był powszechnie stosowany w rowerach MTB cross country. Dziś jest jednym ze standardów w szutrówkach. Rewolucja czy ewolucja?Test roweru Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR
Czy Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR odczaruje najbardziej popularny typ roweru w mojej głowie? A może podzieli los mojego pierwszego gravela, który to nie spełnił moich oczekiwań i niemal od razu znalazł nowego właściciela? Przekonajmy się co sądzę o tej niemieckiej maszynie po roku użytkowania. Bartosz Bidas
Baltic Bike Challenge 2024 - relacja długa jak 44 i pół godziny w siodle
13 maja 2024 godzina 4:46 - podjazd za Nową Karczmą - "Jacek, jedź ... nie czekaj na mnie ..." - wymamrotał Artur. Czy Jacek faktycznie pojechał sam do mety? Czy Artur też zdołał dotoczyć się do Krynicy? Być może. Ale nie uprzedzajmy faktów. Wszystko opowiemy po kolei. Jacek Nosowski, Artur DrzymkowskiNEWS
Tym razem podejmę próbę wirtualnego stworzenia idealnej ramy górskiego sztywniaka na 29” kołach. Za bazę, punkt odniesienia posłuży mi posiadany Felt w rozmiarze 19,5”, któremu w moim mniemaniu niewiele brakuje, by móc nazwać go wzorem. Proszę wziąć pod uwagę, że pacjent ma 187cm wzrostu i proporcje ciała , które nie odbiegają od norm.
Mateusz Nabiałczyk
I stało się nieuniknione! Merida wypuszcza 2 modele rowerów na wielkich kołach. Są to Twentynine Racing Disc oraz Twentynine SL Disc, w cenach odpowiednio 11 999 i 16 999 Kr. A oto specyfikacja i kilka fotek.
Bartosz Niezgoda
Czytaj więcej: Merida i jej 29ery - Twentynine SL Disc oraz Twentynine Racing Disc
Najwyższa pora na przedstawienie 2 wariantu, kół lekkich, wytrzymałych, sztywnych… i drogich. Zestaw taki powstanie tylko na sprawdzonych komponentach, z wyższej półki. Wszelkie części są dostępne w Polsce w sklepach stacjonarnych tudzież internetowych. Nasze koła będą toczyć się na sprawdzonych piastach DT Swiss, dokładnie modelu 240. Można oczywiście też pokusić się o najwyższe cacko ze Szwajcarii z łożyskami ceramicznymi, które to na pewno są najbardziej doskonałe w swojej doskonałości :) czyli model 190, ale w ich cenie można mieć komplet kół ściągniętych z USA np.: American Classica.
Bartosz Niezgoda

Mateusz Nabiałczyk

Mateusz Nabiałczyk
Czytaj więcej: Optymalna pozycja na rowerze XC – fakty i mity
W poprzednim artykule na temat kół do naszego 29era opisałem najtańsze rozwiązanie. Nadszedł czas na przedstawienie propozycji kół lekkich. Zaprezentuję 2 warianty; dla osób z bardziej i mniej zasobnym portfelem. Koła lekkie, budżetowe. Mogą budzić sporo kontrowersji ze względu na zastosowane komponenty.
Bartosz Niezgoda
Rynek kół do 29era wbrew pozorom nie jest ubogi. Za wielką wodą istnieje multum setów różnych producentów w pełnej gamie cen. Jednak nie o tym będzie prawił ten artykuł. Postaram się doradzić na jakich komponentach złożyć własny zestaw kół. Przybliżę kilka wariantów: budżetowy, wytrzymały i lekki. Niech Was też nie zdziwi fakt, że obręcze, których w Polsce jest mały wybór będą się powtarzać w różnych wariantach. Opisywane będą tylko koła pod hamulce tarczowe [z mocowaniem tarczy w standardzie IS oraz Centerlock] z racji, iż praktycznie nie spotyka się ram 29er z możliwością montażu hamulców typu V-break.
Bartosz Niezgoda
Pomimo wielokrotnego wałkowania tematu geometrii ram, w dalszym ciągu bardzo często mam okazje widzieć rowerzystów, których maszyny są nieodpowiednio zbudowane. Dotyczy to nie tyle montowania nietypowych komponentów, co doboru ramy. Wartym podkreślenia jest fakt, że mam na myśli kolarzy, a nie ludzi, którzy używają dwóch kółek do przemieszczania się na trasie dom-sklep.
Mateusz Nabiałczyk
W świetle sukcesów wielu zawodników o niewielkim wzroście stwierdzenie, że 29ery produkuje się dla wysokich odbiorców, może być traktowane z lekkim uśmiechem na twarzy. Trudno też jednocześnie spróbować wielkiego koła mierząc 160cm, a następnie zrobić to samo, będąc o jedną stopę wyższym.
Mateusz Nabiałczyk