Kiedyś, w zamierzchłych czasach prastarego MTB, kiedy amortyzatory DH miały 63mm skoku, była sobie firma, która wpadła na pomysł napędu na dwa koła. W rowerze! Dziś mamy piździernik 2016...i powrót do przeszłości w nowym, tłustym opakowaniu.
"Tak, taaaak...." - rzekłem siadając w bujanym fotelu i pykając osmalony cybuch kościanej fajki. "Kochane wnuczęta, kiedyś wasz dziadziuś miał taki rowerek, co miał taki dynks, wałek i tarczę zębatą, które razem pracowały jako napęd na dwa koła. Wymyśliła go firma Christini z USA, specjaliści od takich wynalazków". Nie tylko oni próbowali, ale to ich patent okazał się naj...ekchmmm....dym fajczany uniemożliwił mi dokończenie myśli...
- Dziadku, dziadku, ale my ją już dobrze znamy, bo trąbią o niej Internety, dziadku! Ten Pan, Christini, "ale-nie-Ronaldo", umówił się z jedną laską z Alaski, że zrobi dla niej fatbajka z napędem AWD, dziadku! Serio. Ale LOL, co dziadku!"
Photo: courtesy of mombat.org
No właśnie...świat jest pełen dziwactw i jeszcze pełniejszy powrotów projektów, które skazane były na wymarcie. I bardzo dobrze, bo dziś technologia pozwala urzeczywistnić lub poprawić konstrukcje, które lata mniej-lub-bardziej świetlne temu zniknęły z powierzchni Ziemi i stały się co najwyżej białymi krukami na aukcjach internetowych. Do takich projektów można spokojnie zaliczyć właśnie kolejną odsłonę napędu AWD Steve'a Christini, który wraca z "dalekiej podróży" rowerowego niebytu.
Steve Christini został poproszony przez Kate Leeming, specjalistkę od ekstremalnych wyzwań, o stworzenie tłuściocha z napędem na dwa koła, który umożliwi jej zimowy przejazd przez Biegun Południowy. Pierwotnie podróż miała odbyć się już rok temu, ale ostatecznie została przełożona na przyszły sezon. W między czasie Kate zwróciła się do Steve'a o stworzenie tego bardzo nietypowego jednośladu. Tak powstał Christini AWD SOUTH POLE!
Żeby było jeszcze grubiej, Steve zaprojektował dwie maszyny. W pierwszej odsłonie udało się ukryć cały wał napędowy - od haków tylnego koła do główki - w ramie, ale niestety takie rozwiązanie ograniczało przestrzeń na oponę - zaledwie 4". W normalnych okolicznościach przyrody jest ok, ale tu mamy Antarktydę i śnieg po pas, różnej gęstości, puszystości, miętkości, etc :). W takich warunkach kobiety z Alaski zdecydowanie preferują szerokość a nie....byle ptaka :)
Dlatego Steve zabrał się do roboty i wydziergał fata od nowa. Tym razem rama mieście potężne kloce Vee Tire Snow Shoe 2XL, tyle że system napędowy musiał ulec lekkiej modyfikacji. Żeby już dłużej nie przedłużać - obie wersje działają właściwie tak samo - sercem jest stożkowa przekładnia zębata połączona kastomową piastą Carvera. Górnym widelcem poprowadzony jest pierwszy odcinek wału napędowego, który specjalnym, kątowym łącznikiem przekazuje moc na kolejny wał schowany w górnej rurze. I to nadal nie koniec, gdyż wał kończy się w główce ramy kolejną przekładnią przekazującą napęd na krótki wał korbowy na przednim widelcu. Zaraz, zaraz....To jak do cholery zamontowano sztuciec do ramy, skoro w główce siedzi końcówka wału? Ano ten element jest także wyjątkowy...popatrzcie na zdjęcia. Trzeba mieć niezłe zioło, żeby wymyślić taki patent :) :) Szacun!!!
Całość trochę waży, ale dramatu nie ma. Wersja South Pole 5" to niecałe 15kg!
Pozostałe elementy tego wyjątkowego fatbajka to już "zwykłe" części, jak w każdym innym drogim fatbajku. Steve Christini bardzo chce wesprzeć Kate w jej ekskursji przez Arktykę. Dlatego już teraz możecie ulżyć Waszym portfelom i wydać 4995USD za wersję 4" lub tysiąc wincyj na ultra szeroką 5-cio calówkę AWD! Wystarczy udać się na platformę Kickstarter. To poziom podstawowy, bo ceny rosną nieproporcjonalnie do waszych marzeń.
Dla dziadków i leniuchów Steve Christini przewiduje napęd elektryczny. 1000W jednostka i bakteria 48V powinny załatwić sprawę przetaczania się przez śnieżną zaspę na polskim blokowisku.
Naprawdę dobrze się zastanówcie. To może być niesamowita inwestycja pieniędzy w coś co za parędziesiąt lat będzie kolejnym białym krukiem w historii roweru MTB. :) :)
Michał Śmieszek
photo&info: Christinibicycles.com